Hírlevelek
HI. 2011/11.
Hírlevél
Mondj nemet a magyar mozdonyvezetőket érintő
megszorító tervekre!
Csatlakozz az április 9-i demonstrációhoz!
1. Befejeződött a MÁV-TRAKCIÓ-nál az üzemi tanács választás. A Területi Vontatási Központok esetében a MOSZ jelöltek eredményesen szerepeltek, kizárólag ők alkotják az üzemi tanácsokat. Ettől csak az Irányítási Szervezet tér el, ahol nem érvényesült ez a tendencia.
Szakszervezetünkre leadott érvényes szavazatok aránya:
Budapest TVSZK: 73,8%
Szombathely TVSZK:84,1%
Miskolc TVSZK:75,2%
Szeged TVSZK:78,88%
Debrecen TVSZK:89,7%
Irányítási Szervezet:13,8%
Az üzemi tanácsok MOSZ által támogatott tagjai
Budapest TVSZK: Szombathely TVSZK:
Harsányi Dezső Balogh Ferenc
Csapó Sándor Horváth György
Juhász Tibor Zsuppány István
Barsi Balázs Varga Krisztián
Vízler Balázs Szemerédi János
Sárközi János Szalai László
Kovács József Szabó Imre
Pinke Lajos
Trencsényi Tibor
Wachter Attila
Szaniszló Zsolt
Miskolc TVSZK: Szeged TVSZK:
Tóth Ferenc Attila Fábián Zoltán
Bajzáth János Léder Zsolt
Burcsik Csaba Lachó Gábor
Szabó Zoltán Onozó Ferenc
Lámer Gyula Bence László Zoltán
Kántor Kálmán Bordás Imre
Laczai Lajos Markó Lajos
Tóth Antal Tibor
Huszár Sándor
Debrecen TVSZK: Irányítási Szervezet:
Bagi Tibor Sipos Tamás
Gyüre Ferenc
Ignéczi József
II. Kiss László
Kiss Zoltán
Lakatos László
Nagy Gergely Zsolt
Nagy László
Skarbit Barna
Emlékeztetőként: Pécs TVSZK területén az elmúlt évben volt üzemi tanács választás, ahol szintén a MOSZ által támogatott jelöltek kerültek megválasztásra.
Köszönjük a támogatást! Az üzemi tanácstagoknak gratulálunk, és eredményes munkát kívánunk.
2. Ülésezett a MOSZ Ügyvivő Bizottsága 2011. március 30-án. A jelenlévők tájékoztatást kaptak a 2011. április 9-i demonstráció előkészületeiről. A területi ügyvivők beszámoltak az ebben az ügyben kifejtett helyi szervezői munka eredményességéről. Folytatódott a 2011. évi költségvetés előkészítése a következő küldöttközgyűlési ülésre. A sztrájkszabályzat összeállításának következő fordulójára is sor került. Az ÜB tagjai tájékoztatást kaptak az idei, Sopronban megrendezésre kerülő MOT szervezés jelenlegi állásáról is. Az üzemi tanács választásokat gyors helyzetértékelésként tárgyalták meg a jelenlévők. A mobil telefonszolgáltatás változásainak részleteiről is szót váltottak a tisztségviselők.
3. A mozdonyvezető-gyakornokok ügyében indított kollektív munkaügyi vita keretében 2011. március 30-án újabb egyeztetésre került sor a MÁV-TRAKCIÓ vezetésével. Szakszervezetünk továbbra is fenn tartja korábbi álláspontját, hogy a munkáltató biztosítsa a MOSZ számára a mozdonyvezető-gyakornokok esetében az egyetértési jogot vagy ne történjen létszámfelvétel 2013-ig. A társaság vezetése szintén ragaszkodott korábbi tervéhez miszerint: 2011-ben 30 fő, 2012-ben 60 fő, 2013-ban 60 fő mozdonyvezető-gyakornokot kívánnak felvenni. Ezt szakszervezetünk elutasította, és megismételtük korábbi véleményünket, miszerint erre az időszakra nem szükséges mozdonyvezető-gyakornokok felvétele. Következő egyeztetés időpontja:2011. április 13.
4. Mondj nemet a magyar mozdonyvezetőket érintő megszorító tervekre! Ha fontos számodra a mozdonyvezetői nyugdíj- korkedvezmény, ha eleged van az egyre szigorodó orvosi alkalmassági követelményekből, ha meg akarod védeni a vasutasok és családtagjaik menetkedvezményét, akkor személyesen állj ki Te is az érdekedért a 2011. április 9-i demonstrációnkon. A felvonulást támogatja az Európai Szakszervezetek Szövetsége (ETUC) és képviselteti magát a hat magyar szakszervezeti konföderáció. Arra kérjük az azon napon szolgálatot teljesítő kollégákat, hogy a vasúti járműre elhelyezett kék szalag kitűzésével fejezzék ki szolidaritásukat. A korkedvezményes nyugdíj eltörlése ellen aláírásgyűjtés szervezünk, melynek indító napja 2011. április 9., helyszín Budapest MOSZ Székház. Kérünk minden kollégát, hogy aláírásával is adjon nyomatékot tiltakozásának a mozdonyvezetőket érintő hátrányos kormányzati tervek ellen. Az aláíróívet 2011. április 9. után keresd a tisztségviselődnél.
A demonstráció menete:
10.00 és 12.00 között gyülekezés, helyszín: MOSZ Székház (1145 Budapest, Bácskai u. 11.)
Zászlók, transzparensek, pólók és sapkák felvétele
12.00-13.00 között szervezett csoportos átvonulás a Hősök terére
13.30 a felvonulás kezdete
A felvonulás útvonala: Hősök tere - Andrássy út - Oktogon torkolat
A felvonulás útvonal hossza: 1,5 km
Színpad: az Oktogon torkolatban az Andrássy úton keresztben lesz felállítva, így az Oktogon keresztirányú forgalmát nem akadályozzuk (koncert színpad, teljes térhangosítás, LED falas kivetítők két ponton)
A rendezvény a színpadon egy koncerttel indul, ezt követik a beszédek, melynek tartama 35 perc
A felvonulók első sora kb. 20 perc alatt, a vége kb. 50 perc alatt ér el az Oktogonig
A rendezvényt egy koncert zárja: Mystery Gang, várható befejezése: 16.00 óra
15.00 és 16.00 között a felvonuló mozdonyvezetők visszatérnek a MOSZ Székházhoz, ahol egy tál meleg étel és egy pohár üdítő mellett megtörténik a demonstráció kiértékelése 20.00 óráig
Egyedül nem megy! Helyettünk senki sem áll ki az érdekeinkért.
Együtt kell megvédenünk a magyar mozdonyvezetők megszerzett jogait.
Nem politizálunk, a mozdonyvezetők egzisztenciáját fenyegető tervek ellen emeljük fel a szavunkat.
Önálló érdekvédelmi követeléseket fogalmazunk meg, és ezeknek kívánunk nyomatékot adni!
Kérjük, hogy részvételi szándékodat jelezd előre tagcsoport-vezetődnek, területi ügyvivődnek!
Az osztrák szakszervezeti szövetség a VIDA három tisztségviselője Roman Hebenstreit, Gerhard Taucher és Dietmar Weiss látogatott el hozzánk Budapestre 2011. március 28-án. A találkozón az osztrák kollégákat a határon történő átjárás és feltételeinek megléte érdekelte. Kíváncsiak voltak az Rail Cargo Hungaria vontatási képességének jellemzőire és kapcsolatára az Rail Cargo Austria-val. Az osztrák kollégák részletes tájékoztatást adtak az ausztriai vasúti munkaügyi kapcsolatokról, különös tekintettel az üzemi tanácsok és szakszervezetek közötti munkakapcsolatra. A találkozót mindkét fél eredményesnek és sikeresnek értékelte és megegyeztek a folytatásról, ahol már részt vesznek a cseh, a szlovák és szlovén kollégák is. A találkozó helyszíne Bécs lesz.
5. Információk:
Küldöttközgyűlés: 2011. április 6.
Ügyvivő Bizottsági ülés: 2011. április 13.
Budapest, 2011. március 31.
Dancsa Attila
e-mail:dancsa.attila@mosz.co.hu
HI. 2011/10.
Hírlevél
Támogasd szavazatoddal a MOSZ jelöltjeit az üzemi tanács választáson!
1. A MOSZ Ügyvivő Bizottsága vita keretében készítette elő a 2011-es költségvetési tervet. A jelenlévők kifejtették álláspontjaikat és elmondták módosító javaslataikat. Folytatódott a Sztrájkszabályzat összeállításának menete, mely várhatóan a következő ÜB ülésen teljessé válhat. Az ügyvivők tájékoztatást kaptak a 2011. április 9-i demonstrációval kapcsolatban, többen felhívták a figyelmet a korkedvezményes nyugdíj megszüntetésének veszélyére, illetve a vasutasoknak járó menetkedvezmény megvonásának kormányzati tervére. Fontos, hogy az április 9-i felvonuláson a lehető legtöbb mozdonyvezető vegyen részt, mert csak így lehet a nyilvánosság erejével felhívni a törvényhozó figyelmét ezekre a fontos kérdésre.
2. A 2011. március 17-i MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Érdekegyeztető Tanács ülésén napirend előtti kérdésként terítékre került az IVU vezénylő program bekerülési költsége. A korábbi VÉT ülésen Bihari Lajos vezérigazgató-helyettes szóbeli tájékoztatása szerint 1,1 milliárdot fizetett ki a társaság ezért a programért. A szakszervezetek ismételten kérték, adja meg, hogy mikor és milyen költségeket fizetett ki az IVU-ra a munkáltató, s ezt írásban juttassa el a szakszervezeteknek. Szűcs Lajos humán igazgató válaszában kifejtette, hogy nem adják át, mert szerintük ez nem tartozik az érdekvédelmi szervezetekre. A szakszervezetek továbbra is fenntartják követelésüket, és a nyilvánosság erejét hívják segítségül, hogy az igazság kiderüljön: tételesen az IVU vezénylő program esetében mennyibe került a beszerzés és testre szabás, a folyamatos üzemeltetés és fenntartás, az előre betervezett fejlesztések, modulok beépítése vagy a szükséges verzió váltások.
Az első napi rendi pontot a 2011. évi bérfejlesztés végrehajtásáról szóló beszámoló szolgáltatta. A tájékoztatás szerint az ez évre vonatkozó adójogszabályok változása miatt kedvezőtlen helyzetbe került munkavállalók kompenzálása nominál értéken megtörtént. A személyi alapbérfejlesztés 0,6 %-os értéket ért el, melybe beletartozik a bérfelzárkóztatásra irányuló korábbi megállapodás végrehajtásaként történt mozdonyfelvigyázói 4,2%-os és a külsős mozdonyfelvigyázók 2,6%-os személyi alapbér növelése is. A MÁV-TRAKCIÓ munkavállalóinak többsége a VBKJ keretét egészségpénztári és nyugdíjpénztári befizetésre fordítja, illetve étkezési utalványt igényelt.
Nagy vitát váltott ki az MTSZSZ által kezdeményezett megállapodás-tervezet, mely a vontatási reszortosok, járműmenedzserek, hálózati járműmenedzserek bérfelzárkóztatására irányult. A felzárkóztató program a fenti munkakörökben dolgozók esetében három év alatt a mozdonyfelvigyázók személyi alapbéréhez viszonyítva 35%-os bérfejlesztésben részesülnének. A vita keretében javasolta szakszervezetünk, hogy a nyugdíjtörvény változása miatt nem csak a 60 év feletti reszortosok besorolásával kell foglalkozni, hanem a 30 év feletti munkaviszonnyal rendelkező mozdonyvezetők esetében a bérkategóriát tovább kell bontani és létre kell hozni a 34 év feletti kategóriát is. Összegszerű javaslatként a 269.300 Ft hangzott el szakszervezetünk részéről, melynek megvalósítása összeköthető a reszortosok béremelésének időpontjával. A munkáltató szerint a reszortosokat érintő emelés legkorábbi időpontja július vagy szeptember elseje. Javaslatunkat a humán igazgató ígérete szerint megvizsgálják, és ennek hatását elemzik, a feladat elvégzéséhez szükséges időtartam egy hónap.
Amit arról korábban már beszámoltunk, egyeztetést kezdeményeztünk a vezénylők besorolásával kapcsolatosan, de a Gépészek Szakszervezete ez ügyben bejelentette a munkáltatónál, hogy kollektív munkaügyi vitát kezdeményez. A gépészek és a munkáltató a vitát megállapodással lezárta.
Ennek értelmében a munkaidő-beosztással foglalkozókkal új munkaszerződést kötöttek április 1-jétől, vezénylő-tiszt munkakör elnevezéssel. A személyi alapbérük: 296.600 Ft, nyújtott állandó nappalos munkakörben dolgoznak 10%-os műszakpótlékkal, de a teljesítmény-ösztönző juttatásuk 15%-ról lecsökken 6%-ra. Emlékeztetőként a Mozdonyvezetők Szakszervezete 300 000 Ft-os alapbér biztosítását kérte a teljesítmény-ösztönző bérelem értékének változatlansága mellett. A humán igazgató bejelentette, hogy a jelenlévő szakszervezetek csatlakozzanak ehhez a megállapodáshoz, de ezt a jelenlévő szakszervezetek képviselői nem tették meg, így két szereplős maradt a megállapodás.
A kiosztásra került Útvonalkönyv több helyen pontatlanságokat tartalmaz, kíváncsiak vagyunk mikor és hogyan történik meg a hibák korrigálása, illetve elektronikus módon mikor és hogyan érhető el. Ez a történet is jól példázza, ha időben bemutatják az érintetteknek és kikérik azok véleményt is, akkor hatékonyan lehetett volna költséget megtakarítani. Ismét olyan költségtétellel találkozhatunk, amikor nem látható, hogy annak gazdája és felelőse lenne. Reméljük ezt a költségtöbbletet nem a mozdonyvezetőkkel akarják megfizettetni, bár lehet, ez a gondolat utópia. A következő VÉT ülés időpontja: 2011. április 4.
3. A MÁV-TRAKCIÓ-nál fennálló, a mozdonyvezető-gyakornokok ügyében indított kollektív munkaügyi vita keretében újabb tárgyalási fordulóra került sor 2011. március 18-án. A korábbi tárgyaláson átadott írásos kérdéseinkre megkaptuk a vezérigazgató írásos válaszát, melyet mellékelünk. Az egyeztetés végén a munkáltató átadta a foglalkoztatási megállapodást módosító javaslatát, eszerint 2011-ben 30 fő, 2012-ben 60 fő, 2013-ban 60 fő mozdonyvezető-gyakornokot kívánnak felvenni. Ezt szakszervezetünk elutasítja, fenn tartjuk korábbi véleményünket, miszerint erre az időszakra nem szükséges mozdonyvezető-gyakornokok felvétele. Arra szólítottuk fel a munkáltatót, hogy éljen az átképzés, a típus- és vonalismereti képzések lehetőségével.
4. Mondj nemet a magyar mozdonyvezetőket érintő megszorító tervekre! Ha fontos számodra a mozdonyvezetői nyugdíj- korkedvezmény, ha eleged van az egyre szigorodó orvosi alkalmassági követelményekből, ha meg akarod védeni a vasutasok és családtagjaik menetkedvezményét, akkor személyesen állj ki Te is az érdekedért a 2011. április 9-i demonstrációnkon. A felvonulást támogatja az Európai Szakszervezetek Szövetsége (ETUC) és képviselteti magát a hat magyar szakszervezeti konföderáció.
A demonstráció menete:
10.00 és 12.00 között gyülekezés, helyszín: MOSZ Székház (1145 Budapest, Bácskai u. 11.)
Zászlók, transzparensek, pólók és sapkák felvétele
12.00-13.00 között szervezett csoportos átvonulás a Hősök terére
13.30 a felvonulás kezdete
A felvonulás útvonala: Hősök tere - Andrássy út - Oktogon torkolat
A felvonulás útvonal hossza: 1,5 km
Színpad: az Oktogon torkolatban az Andrássy úton keresztben lesz felállítva, így az Oktogon keresztirányú forgalmát nem akadályozzuk (koncert színpad, teljes térhangosítás, LED falas kivetítők két ponton)
A rendezvény a színpadon egy koncerttel indul, ezt követik a beszédek, melynek tartama 35 perc
A felvonulók első sora kb. 20 perc alatt, a vége kb. 50 perc alatt ér el az Oktogonig
A rendezvényt egy koncert zárja: Mystery Gang, várható befejezése: 16.00 óra
15.00 és 16.00 között a felvonuló mozdonyvezetők visszatérnek a MOSZ Székházhoz, ahol egy tál meleg étel és egy pohár üdítő mellett megtörténik a demonstráció kiértékelése 20.00 óráig
Egyedül nem megy! Helyettünk senki sem áll ki az érdekeinkért.
Együtt kell megvédenünk a magyar mozdonyvezetők megszerzett jogait.
Nem politizálunk, a mozdonyvezetők egzisztenciáját fenyegető tervek ellen emeljük fel a szavunkat.
Önálló érdekvédelmi követeléseket fogalmazunk meg, és ezeknek kívánunk nyomatékot adni!
Kérjük, hogy részvételi szándékodat jelezd előre tagcsoport-vezetődnek, területi ügyvivődnek!
5. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Üzemi Tanács választás időpontja a Miskolci TVSZK és az Irányítási Szervezetnél 2011. március 22., 23., 24.
Tegyünk együtt a jövőnkért! Támogasd a MOSZ jelöltjeit!
6. Információk:
Ügyvivő Bizottsági ülés: 2011. március 30.
Küldöttközgyűlés: 2011. április 6.
Mellékletek: MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatójának válaszlevele
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Foglalkoztatási megállapodás módosítási javaslat
Budapest, 2011. március 21.
Dancsa Attila
e-mail:dancsa.attila@mosz.co.hu