Technológiai normaidők
Vontatási utazószemélyzet technológiai normaidői
III.7. Azon vontatási utazó munkakörök (amelyekre a normaidők vonatkoznak)
IV.
7.1.
Szolgálatba jelentkezés (E 1.sz. Utasítás I. rész 8.1. - 8.3. pont):10 perc
7.2.
Személyes váltáskor (a leváltó és leváltott járművezető személyesen találkozik, E 1.sz. Utasítás I. rész 9.3. pont) a tényleges (legfeljebb a normaidő szerinti) váltási idő egyidejűleg jár a leváltó és leváltott személyzetnek. Ha a menetrend 5 percnél rövidebb idő alatt lebonyolított személyzetváltást tesz szükségessé, akkor az E. 1. sz. Utasítás 9.3.5. pontja szerint kell eljárni
Az állomási váltási normaidők:
- villamos mozdony: 8perc
- dízel mozdony: 10 perc
7.3.
Személyes váltás ingavonat esetén, ha menetirányváltás nem történik, akkor
villamos mozdony: 8perc
dízel mozdony: 10 perc
Személyes váltás iker motorkocsi, motorvonat esetén, ha menetirányváltás nem történik, akkor 10 perc!
Amennyiben menetirányváltás és személyzetváltás is szükségessé válik, (villamos, dízel) akkor ennek az időigényét az egyes tevékenységekre megadott normaidők összegzésével kell megállapítani.
7.4.
Üzemen kívül helyezett (lezárt) vontatójármű üzembe helyezése, szolgálat előtti vizsgálata (E 1.sz. Utasítás I. rész
9.2., 9.4. pontok):
Mk48, M28: 15 perc
Mk45, M31, M32, M43, M44, M47, Bz motor, Dízel-villamos vonatfűtő kocsi: 25 perc
ÖBB 2016: 20 perc
M40, M41, M62, 63-12, 63-41, 63-42: 30 perc
MD: 35 perc
V46: 20 perc
V43, V63,1047 (illetve SZ 541, ES64U2 tipusú mozdony valamennyi változata), ÖBB 1116, ÖBB 1014, SNCFR EA040, ZSR 750: 25 perc
ŽSR 240, ŽSR 350: 30 perc
BV, BDV, BVh mot., 53-41,53-42: 35 perc
Ha több jármű üzembehelyezése történik, akkor további járművenként a normaidő 5 perccel csökkentett értéket kell elszámolni.
Ha a mozdonyvezető szolgálata során olyan vontatójárművet üzemel be, amelyet az adott szolgálata során előzőleg ő helyezett üzemen kívül, akkor az üzembehelyezési normaidő valamennyi járműsorozatra: 10 perc
7.5.
A vonatrajárás, két vonat között átállás, fékpróba, vonatról vontatási telepre járás normaidejét - egyeztetve az érintett társszolgálattal - a helyi függelékben kell megállapítani.
A legrövidebb gépészeti fordulási idők irányváltó állomásokon, ha a vontatójárműnek nem kell körbejárnia:
egy egységes iker motorkocsi: 5 perc
két egységes Bz motorkocsi: 5 perc
Bz mot. + Bz vezérlőkocsi: 5 perc
többegységes ikermotorkocsi: 10 perc
egy egységes villamos motorvonat: 10 perc
ingavonat (Bz, MD motorvonat is) 100 m-ig: 10 perc
ingavonat 100 m-en felül (MD motorvonat is): 15 perc
többegységes villamos motorvonat: 15 perc
A fordulók tervezésekor az egymást követő (minden második) fordulások esetén a legrövidebb időt 5 perccel egészségügyi okokból meg kell növelni.
7.6.
Távvezérlési próba:
-ingavonati szerelvényre járás után: 20 perc
-egy mozdonyvezetővel kiszolgált két motorvonati egység összezárása után: 15 perc
7.7.
Előfűtési, illetve előhűtési időt az E.12.sz. Utasítás 4.2.4. pontja szerint kell megállapítani.
7.8.
Ha a szolgálat személyes váltással fejeződik be, akkor a 7.2. pontban foglaltakat kell alkalmazni.
7.9.
Ha a váltás és lejelentkezés helye között nagyobb távolság van, akkor a 7.13.4. pont szerinti normaidőket kell alkalmazni.
7.10.
Vontatójármű üzemen kívül helyezése a szolgálat végén járművenként (E.1.sz. Utasítás I. rész. 11.2., 11.4. pont):
5 perc
-ingavonat, vagy többegységes motorvonat lezárása, ha irányváltás is szükséges: 15 perc
-villamos motorvonat egy egység: 15 perc
-minden további villamos motorvonat egység: 10 perc
7.11.
Lejelentkezés (E.1.sz. Utasítás I. rész. 8.5. pont): 10 perc
Ha az utasításban rögzített lejelentkezéskori teendőkre, az Eseménykönyvi jelentéstételre az előírt normaidő - a bekövetkezett baleset, rendkívüli esemény miatt - nem elegendő, a ténylegesen szükséges idő számolható el a mozdonyfelvigyázó igazolása alapján.
Ha a szolgálatban több sebességmérő-óra szalag (elektronikus adatrögzítőjű járműveken boríték kerül leadásra, további
-sebességmérő-óra szalagonként: 3 perc
-borítékonként: 2 perc
7.12.
Irányváltási normaidő: irányváltó állomáson, egy mozdonyvezetővel kiszolgált alábbi járművek esetén az irányváltáshoz szükséges gépészeti műveletek elvégzésének időtartama (ha a vontatójárművel nem kell körbejárni). Nem
tartalmazza a fékpróba időtartamát.
Vontatójármű típus Normaidő
Egyegységes 6312, 6341, 6342, Kétegységes Bz motorkocsi, Bz IP mot + Bz IP vezérlőkocsi: 10 perc
Egyegységes 5341, 5342: 5 perc
Kétegységes 5341, 5342: 7 perc
Kétegységes 6341: 15 perc
Kétegységes 6342: 12 perc
Háromegységes 5341, 5342: 9 perc
a többi esetben: 10 perc
Az 5341 és 5342 további normaidői (két egységnél, illetve két mozdonyvezető jelenléte esetén)
Összezárás Menetirány marad: 10 perc
Menetirány fordul: 15 perc
Szétválás: 5 perc
Segély vonókészülék felszerelés: 20 perc
Leszerelés: 15 perc
Három egység összezárása illetve szétválása esetén 5-5 perccel kell megnövelni a normaidőt.
A fordulók tervezésekor egy szolgálaton belül az irányváltási normaidőt 3 óránként meg kell növelni 5 perccel egészségügyi okokból.
Ha a szolgálatba jelentkező, illetőleg a szolgálatból lejelentkező mozdonyvezető helyett a 7.4 - 7.7. és 7.10. pont szerinti teendőket, vagy azok egy részét másik, a megfelelő járművezetői képesítéssel rendelkező dolgozó végzi el a járművezetőkre előírtak szerint, akkor az előbbi dolgozó részére csak a ténylegesen elvégzett tevékenységhez tartozó normaidő, és az egymás közötti szolgálat átadáshoz a 7.2. ill. a 7.3. pont szerint számolható el normaidő.
Forduló (közbenső) vontatási telepre/ről be/kijáró mozdony személyzete részére valamennyi értelemszerű normaidőt el kell számolni.
Az üzemi rendben előírt tevékenységek időszükségletének függvényében a helyi függelékben kell megállapítani a
normaidőt azokra az esetekre, amelyekben a járművezető nem személyesen jelentkezik a mozdonyfelvigyázónál (E.1.sz.
Utasítás I. rész 8.5.3. pont).
A gőzmozdonyok és kazánkocsik személyzetének valamennyi időnormáját - a fenti elvek szerint - helyi függelékben kell
meghatározni.